اخبار بین المللی
شماره: 328
1390/10/01 - 03:08
آزمایش مغزی نخاعی می تواند آلزایمر را قبل از ظهور علائم شناسایی کند

آنالیز مایع مغزی نخاعی می تواند قبل از ظهور علائم مشخص کند که یک فرد دارای بیماری آلزایمر است یا خیر.

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، محققان دانشگاه Sahlgrenska نشانگرهای زیستی را مورد مطالعه قرار دادند که تشخیص قابل اطمینان تر و در دراز مدت، احتمالا درمان های موثرتری را برای آلزایمرارائه خواهد کرد.

در بیماری آلزایمر، یک قطعه پروتئینی به نام بتا آمیلوئید با تشکیل توده هایی بین سلول های عصبی مغز، باعث اثرات مشخصی بر روی حافظه و عملکرد آن می شود. همچنین این رشته های عصبی درهم پیچیده شده و سبب آزادشدن پروتئین های خاصی درمایع مغزی نخاعی (CSF) خواهد شد.  
محققان دانشگاهSahlgrenska  گوتنبرگ به رهبری  Kaj Blennow، یکی ازکارشناسان پیشکسوت آلزایمر، روشی را برای اندازه گیری این پروتئین ها وقطعات پروتئینی درCSF ابداع کردند بنابراین آنها می توانند به عنوان نشانگرهای زیستی از این پروتئین ها استفاده کنند .

نشانگرهای زیستی عمدتا  موادی هستند که منعکس کننده فرآیندهای زیستی در بدن بوده و اجازه تشخیص قابل اطمینان تری را در افراد مبتلا به اختلالات شناختی می دهند.
دکتر Mattsson  Niklas می گوید: ما دریافتیم که سطوح این پروتئین ها درCSF حتی با علائم اولیه تغییر می کند و ما احتمالا قادربه تشخیص این تغییرات درمغز درمراحل بسیار اولیه بیماری خواهیم بود.
برای استفاده گسترده تر ازاین نشانگرهای زیستی جدید، محققان در گوتنبرگ یک برنامه کنترل کیفی بین المللی را برای این اندازه گیری ها پایه گذاری کردند. علاوه بر تسهیل تشخیص ، این نشانگرهای زیستی همچنین می توانند برای آزمایش داروهای جدید آلزایمر مورد استفاده قرارگیرند.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved